Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
---|---|---|---|
5.1.1 Wij benutten subsidies beter om onze beleidsdoelstellingen te bereiken | 2023-2026 | ||
5.2.1 Wij verhogen de sport- en beweegdeelname | 2022-2026 | ||
5.2.2 Wij promoten het sportaanbod | 2023-2026 | ||
5.2.3 Wij maken sportpark Hengelder toekomstbestendig | 2023-2026 | ||
5.2.4 Wij willen vitalere sportverenigingen en sportaanbieders | 2023-2026 | ||
5.2.5 Wij stimuleren aangepast sporten | 2023-2026 | ||
5.3.1 Wij stellen een Beleidsnotitie Erfgoed op en geven hier uitvoering aan | 2023e.v. | ||
5.3.2 Wij stellen de herziene Archeologische Beleidskaart Zevenaar en een parapluplan Archeologie Zevenaar vast | 2023e.v. | ||
5.3.3 Wij stellen een Individueel Management Plan De Neder-Germaanse Limes, Herwen-De Bijland op en geven hier uitvoering aan | 2022e.v. | ||
5.3.4 Wij zetten in op doorontwikkeling van de Turmac Cultuurfabriek | 2022-2026 | ||
5.3.5 Wij zetten in op doorontwikkeling van de prestatieafspraken met Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar | 2022-2026 | ||
5.4.1 Wij voeren het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 uit | 2022-2030 | ||
5.4.2 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Ontspannen Regio | 2022-2026 | ||
5.5.1 Wij zetten in op verduurzaming van dorpshuizen | 2023-2026 | ||
5.6.1 Wij hebben meer aandacht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte | 2022-2032 | ||
5.6.2 Wij vergroten de biodiversiteit | 2023-2026 | ||
5.6.3 Wij breiden het aantal bomen uit | 2023-2026 | ||
5.6.4 Wij bestrijden schadelijke planten | 2023-2026 | ||
5.6.5 Wij betrekken de samenleving bij de openbare ruimte | 2023-2026 | ||
5.6.6 Wij verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 2023-2025 | ||
5.6.7 Wij bevorderen de toegankelijkheid van de openbare ruimte | 2023-2026 |
5.1 Werken aan een doelmatiger subsidiebeleid |
---|
5.1.1 Wij benutten subsidies beter om onze beleidsdoelstellingen te bereiken | 2023-2026 | ||
Wij gaan subsidie gerichter inzetten om gemeentelijke beleidsdoelen te bereiken en sturen daarmee als gemeente op de gewenste maatschappelijke effecten. Daarnaast verbeteren we de vindbaarheid en rechtmatigheid van onze subsidies. Vanaf 2023 herzien wij daartoe stapsgewijs onze subsidiesystematiek als beleidsontwikkeling daar aanleiding toe geeft. Wij streven er naar dit proces in 2026 af te ronden. Met ingang van 2023 herzien wij de bezuinigingstaakstelling voor culturele festivals. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2024 gaf u de kaders aan ons voor het nieuwe subsidiebeleid. Dit deed u door middel van een commissievoorstel. De komende tijd gaan wij aan de slag met het participatietraject. Onze insteek is dat begin 2025 een raadsvoorstel klaar ligt. |
5.2 Stimuleren van sport- en beweegdeelname voor verschillende doelgroepen |
---|
5.2.1 Wij verhogen de sport- en beweegdeelname | 2022-2026 | ||
We voeren de onderdelen van de Beleidsnota Sport en Bewegen 2021-2028 uit. We stimuleren senioren en kwetsbare groepen om meer te bewegen en hun leefstijl gezonder te maken. Daarvoor zetten we onder meer de combinatiefunctionarissen in, middels de opdrachtverlening aan Ataro. We richten ons speciaal op die groep waarbij voldoende bewegen kan voorkomen dat zij intensievere zorg en ondersteuning nodig hebben in de toekomst. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het stimuleren van sport- en beweegdeelname staat centraal in de Beleidsnota Sport en Bewegen. Sport en bewegen heeft ook een prominente plek in de nieuwe Brede SPUK vanuit het Rijk met als onderleggers o.a. het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Lokaal SportAkkoord (LSA). Hierin ligt de focus op preventie wat we op lokaal niveau vertalen naar de kwetsbare doelgroepen qua sportdeelname: ouderen, jonge kinderen, jongeren en inwoners met een lage sociaal economische status (SES). Onze combinatiefunctionarissen voeren programma's uit gericht op deze doelgroepen om hen blijvend aan het sporten en bewegen te krijgen. |
5.2.2 Wij promoten het sportaanbod | 2023-2026 | ||
We leggen verbindingen tussen scholen en sportverenigingen en zorgen dat kinderen kennismaken met het lokaal sport- en beweegaanbod. Hier zetten we onder andere onze combinatiefunctionarissen voor in, middels de opdrachtverlening aan Ataro. Ook faciliteren we sportverenigingen bij het zichtbaar maken en promoten van kennismakingsactiviteiten voor kinderen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het team Sportservice (combinatiefunctionarissen) van Ataro B.V. staat in contact met scholen, sportverenigingen, kinderopvang, welzijnsorganisaties en zorgaanbieders. Ook zorgt Ataro B.V. voor vakantieactiviteiten, verenigingsondersteuning en brengen ze het al sportaanbod in de gemeente samen op hun website. Hierdoor ontstaat een centrale locatie, waar organisaties en inwoners terecht kunnen met al hun vragen over sport en bewegen. |
5.2.3 Wij maken sportpark Hengelder toekomstbestendig | 2023-2026 | ||
Het initiatief van de verenigingen op Hengelder voor de vernieuwing van het sportpark ondersteunen wij. Wij faciliteren daartoe onder voorwaarden de procesbegeleiding op basis van nader te maken afspraken, zodat zij hun plannen verder kunnen uitwerken. In samenspraak met de verenigingen voeren wij tevens een locatieonderzoek uit waarbij wij meerdere opties voor een toekomstige plek voor de sportactiviteiten beoordelen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Vóór het zomerreces hebben gesprekken plaatsgevonden met omwonenden, zorgpartijen en de sportverenigingen. De Programma's van Eisen zijn geactualiseerd, SWOT-analyse is uitgevoerd. In samenspraak met de projectgroep zijn uitgangspunten geformuleerd en ruimtelijke wensen vertaald, die geleid hebben tot uitwerking van een drietal scenario's. In september 2024 organiseren wij inloopbijeenkomsten waar betrokken partijen en omwonenden kunnen reageren op de scenario's en kunnen evt. verbetersuggesties aangereikt worden. Daarna volgt verdere uitwerking van de scenario's in de vorm van ruimtelijke ontwerpen en zal een globale kostenaanduiding worden opgesteld. In december 2024 presenteren wij aan de raad een 'beeld' van de uitgewerkte scenario's en financiële consequenties op hoofdlijnen. In Q1 2025 leggen wij een kredietvoorstel voor aan de raad. |
5.2.4 Wij willen vitalere sportverenigingen en sportaanbieders | 2023-2026 | ||
Sportverenigingen en sportaanbieders faciliteren wij bij vraagstukken rondom ontwikkelingen in de samenleving. De Rijksoverheid heeft gemeenten gevraagd een eigen lokaal sportakkoord op te stellen. Hierin stemmen lokale sportaanbieders, onderwijs- en zorginstellingen en de gemeente met elkaar af hoe er meer mensen een leven lang kunnen genieten van sport en bewegen. Wij geven uitvoering aan het in 2021 vastgestelde lokale sportakkoord. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
'Vitale sportverenigingen en sportaanbieders' is een pijler in het gemeentelijk sportbeleid waar uitvoering aan wordt gegeven via het Lokaal Sportakkoord Zevenaar. In dit Sportakkoord zijn diverse organisaties en sectoren vertegenwoordigd, om een integrale aanpak en visie te garanderen. |
5.2.5 Wij stimuleren aangepast sporten | 2023-2026 | ||
We blijven Uniek Sporten ondersteunen. Wij onderzoeken of wij via ons subsidiebeleid en door verdere samenwerking met verenigingen, zorgaanbieders en het onderwijs, aangepast en inclusief sporten verder kunnen stimuleren. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Uniek Sporten zorgt voor een structurele samenwerking. Er wordt continu gekeken naar kansen en mogelijkheden op lokaal niveau als aanvulling op de regionale inzet van Uniek Sporten. We staan hierin niet alleen maar werken hierbij regionaal samen. |
5.3 Stimuleren van het behoud van cultureel erfgoed en een goed aanbod van culturele voorzieningen |
---|
5.3.1 Wij stellen een Beleidsnotitie Erfgoed op en geven hier uitvoering aan | 2023-e.v. | ||
Bij het opstellen van een Beleidsnotitie Erfgoed betrekken wij actief onze inwoners, ondernemers en instellingen. Het doel van deze beleidsnotitie is behoud van het cultuurhistorisch erfgoed. In de notitie nemen wij een harmonisatie met het Gelders Eiland mee (inventariseren en aanwijzen van monumenten), we wijzen mogelijk Post’65 monumentale objecten aan, zetten in op het verduurzamen en herbestemmen van monumentaal erfgoed en we bepalen hoe we het erfgoed vermarkten. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Inmiddels is het opstellen van een beleidsnotitie Erfgoed gestart. Wegens langdurige ziekte van enkele medewerkers en het belang van een zorgvuldig participatietraject is de geplande oplevering met een jaar uitgesteld naar eind december 2025. |
Voorstel raad
Kennisnemen van de vertraging. |
---|
5.3.2 Wij stellen de herziene Archeologische Beleidskaart Zevenaar en een parapluplan Archeologie Zevenaar vast | 2023-e.v. | ||
In 2022 hebben wij een herziene archeologische beleidskaart opgesteld. Deze kaart vervangt de verouderde kaarten van de voormalige gemeenten Zevenaar en Rijnwaarden. De conceptkaart is ter consultatie voorgelegd aan inwoners en ondernemers in Zevenaar. De reacties nemen we mee in het bestemmingsplan buitengebied Gelders Eiland. Voor het noordelijke deel van de gemeente en de kernen van het Gelders Eiland stellen we een parapluplan (omgevingsplan) Archeologie op. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Vanwege omissies bij de publicatie van het plan eind 2023 wordt het parapluplan Archeologie & Cultuurhistorie in de loop van 2024 opnieuw in procedure gebracht. Het dorpsgezicht Oud-Zevenaar is eveneens in deze procedure betrokken. |
Voorstel raad
Kennis nemen van de vertraging. |
---|
5.3.3 Wij stellen een Individueel Management Plan De Neder-Germaanse Limes, Herwen-De Bijland op en geven hier uitvoering aan | 2022-e.v. | ||
In 2022 stellen wij het Individueel Management Plan (IMP) vast. Het opstellen van een IMP vloeit voort uit de werelderfgoedstatus van de Neder-Germaanse Limes. Het doel van het managementplan is het beschermen, behouden en duurzaam onderhouden van de site. Ambities met betrekking tot onder andere educatie, publieksbereik, vrijetijdseconomie en de vindplaats Herwen-Hemeling zijn onderdeel van het plan. Op basis van het IMP voeren we elk jaar een Werelderfgoedgesprek met de Nederlandse Limes Samenwerking en de provincie, gecombineerd met een schouw. Tijdens dit gesprek wordt de stand van zaken en realisatie van de ambities en doelen van het plan besproken. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Gerealiseerd | |
Het college heeft 10 januari 2023 het IMP (versie oktober 2022) vastgesteld en de raad geïnformeerd door middel van een raadinformatiebrief. Een gesprek met de Nederlandse Limes Samenwerking (NLS) is inmiddels ingepland voor november 2024. Het IMP wordt dan besproken, bijgesteld en er wordt een bezoek aan de site gebracht. |
Voorstel raad
De status op gerealiseerd zetten. Het IMP is een monitoringsmiddel m.b.t. management thema's als behoud, educatie, presentatie en recreatie/toerisme. Het is een continu proces. |
---|
5.3.4 Wij zetten in op doorontwikkeling van de Turmac Cultuurfabriek | 2022-2026 | ||
Wij stimuleren activiteiten in de Turmac Cultuurfabriek, zowel van gebruikers als van derden. Het doel is een bruisende ontmoetingsplek met een collectief programma voor Zevenaar en de Liemers. We zetten in op een financieel zo gezond mogelijke exploitatie, waarbij we rekening houden met de valse start in de coronaperiode. Voor het beheer onderzoeken we nieuwe mogelijkheden. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Bijsturing raad | Volgens plan | |
Tijdens de 1e VGR kregen wij extra financiële middelen voor de doorontwikkeling van de Turmac. Momenteel werken we volop aan een verbetertraject. |
5.3.5 Wij zetten in op doorontwikkeling van de prestatieafspraken met Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar | 2022-2026 | ||
Met prestatieafspraken geven wij richting aan de rol die Kunstwerk! speelt bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Wij hebben bijzondere aandacht voor activiteiten die bijdragen aan preventie en participatie. Ook stellen wij Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar in staat zich te blijven ontwikkelen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De prestatieafspraken met Kunstwerk! zijn verder in ontwikkeling. Op basis van het beleidskader Kunstwerk! 2022-2025 zijn de doelstellingen voor 2024 en 2025 herijkt, zodat we op de juiste wijze kunnen monitoren en sturen. Samen met Kunstwerk! is de bibliotheek taak verder geëvalueerd. daaruit blijkt dat een extra investering vanuit 2025 nodig is om de wettelijke taken als bibliotheek te kunnen blijven uitvoeren. De bibliotheek is een belangrijke pijler onder vele maatschappelijke taken die Kunstwerk! uitvoert in opdracht van de gemeente, denk hierbij aan spreekuren, Bibliotheek op School en de IDO (Informatiepunt Digitale Overheid) punten. De gemeente heeft zoals vastgesteld bij de 1e VGR Blueyard opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek naar de toekomstbestendigheid van het Filmhuis. Hierbij wordt gekeken naar de markt en professionalisering van de organisatie, waarbij positionering, programmering en de maatschappelijke rol centraal staan. In Q4 van 2024 zullen de mogelijke toekomstscenario's aan de raad gepresenteerd worden voor besluitvorming. |
5.4 Optimaliseren van het aanbod van toeristisch-recreatieve voorzieningen |
---|
5.4.1 Wij voeren het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 uit | 2022-2030 | ||
Het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 vormt de basis van onze ambities, doelstellingen, resultaten en dus werkzaamheden op het gebied van recreatie en toerisme. Door in te zetten op vrijetijdseconomie willen wij een bijdrage leveren aan het aantrekkelijker maken van de gemeente Zevenaar als woon- en vestigingslocatie en meer werkgelegenheid in de sector. Om dit te bereiken, hebben wij doelstellingen geformuleerd. We willen meer tevreden inwoners over de mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding, een toename van bestedingen door toeristen en recreanten en een groei van het aantal overnachtingen. Ook willen we meer tevredenheid over het ondernemersklimaat voor toeristisch-recreatieve ondernemers en een toename van het aantal dagtoeristen. De resultaten behalen wij binnen de volgende taakvelden:
Wij monitoren het beleidskader vrijetijdseconomie in 2023. Jaarlijks stellen wij een uitvoeringsagenda op, waarin activiteiten op de bovenstaande taakvelden worden uitgevoerd. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
a. Toeristische infrastructuur (paden, routes, bewegwijzering): b. Ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie: c. Samenwerking en kwalitatief & innovatief ondernemerschap: d. Marketing, informeren & inspireren: e. Doeltreffend beleid: |
5.4.2 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Ontspannen Regio | 2022-2026 | ||
Wij nemen deel aan regionale samenwerking om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Binnen het programma Ontspannen Regio van de Groene Metropoolregio werken we aan een goede balans tussen groei in verstedelijking, mobiliteit en economie, leefbaarheid, duurzaamheid en levendigheid. Als Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen zetten we in op een vitale sector voor recreatie en toerisme. Ook werken we aan complete voorzieningennetwerken in centra (project Bruisende Binnensteden Krachtige Kernen) en versterken we onze waardevolle natuur, landschap, cultureel erfgoed en culturele infrastructuur. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Wij nemen actief deel aan diverse onderdelen van de Ontspannen Regio binnen de Groene Metropoolregio. Zie verder met name onder 5.4.1, zoals Masterplan Romeins Verleden en opdracht TVAN. |
5.5 Verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente, in stad, dorp, wijk of straat |
---|
5.5.1 Wij zetten in op verduurzaming van dorpshuizen | 2023-2026 | ||
De energielasten van de dorpshuizen willen we structureel naar beneden brengen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Gerealiseerd | |
Wij voerden een onderzoek uit naar de verduurzaming van de dorpshuizen. Dit onderzoek is gerealiseerd. Wij hebben de dorpshuizen geadviseerd over de (mogelijk) verduurzamingsplannen, en de financiële mogelijkheden. U bent hierover geïnformeerd door middel van een raadsinformatiebrief. |
Voorstel raad
Wij stellen voor om dit resultaat als gerealiseerd te beschouwen. |
---|
5.6 Bevorderen van de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte |
---|
5.6.1 Wij hebben meer aandacht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte | 2022-2032 | ||
We vinden het belangrijk dat de openbare ruimte aantrekkelijk, schoon en van goede kwaliteit is. De gewenste kwaliteit willen we in een plan vastleggen. Dit geldt voor alle onderdelen van de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld groen, wegen en openbare verlichting. Dit plan noemen we het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2022-2032 (IBOR). Het plan geeft inzicht in de huidige omvang, opbouw en kwaliteit van de openbare ruimte en de visie en doelstellingen die de gemeente heeft voor het verbeteren en beheren hiervan. De uitgangspunten in het plan: | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Op basis van het IBOR en de daaruit voortvloeiende beheerplannen beheren, onderhouden en vervangen wij de openbare ruimte. De raad informeren wij periodiek over de voortgang en resultaten. |
5.6.2 Wij vergroten de biodiversiteit | 2023-2026 | ||
We willen meer soorten planten en dieren in onze gemeente. We moedigen inwoners aan om hier in hun eigen tuin aandacht aan te besteden. Als gemeente geven we het goede voorbeeld bij de keuze van ons plantmateriaal. Dit moet aantrekkelijk zijn voor vogels en insecten. We plaatsen voorzieningen voor dieren zoals nestkasten en zetten verder volledig in op ecologisch berm- en oeverbeheer. We gaan meer gefaseerd maaien. Waar mogelijk passen we sinusbeheer toe, een speciale manier van gefaseerd maaien. We maaien minder, maar vaker een deel van de bermen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben een kansenkaart biodiversiteit opgesteld en verder hebben we een aantal nestgelegenheden aangebracht voor insecten en vogels. We oriënteren ons nog of er een specifiek beleidsplan wordt opgesteld met als onderwerp de versterking van de biodiversiteit. Dit bespreken wij nog met u in een informatieve raadsvergadering eind 2024. |
5.6.3 Wij breiden het aantal bomen uit | 2023-2026 | ||
Voor elke nieuw geboren inwoner planten we een boom. Dit zijn er jaarlijks zo’n 400. Vierhonderd bomen per jaar vergen veel ruimte, die kunnen niet zomaar even geplant worden. Wij onderzoeken hoe we dit kunnen realiseren. Ook kappen we zo min mogelijk bomen. Als we toch een boom kappen, planten we een nieuwe terug. Bij het maken van herinrichtingsplannen kijken we of we extra bomen in het plan kunnen opnemen. We kiezen waar mogelijk boomsoorten die van nature in de gemeente voorkomen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben een locatieonderzoek uitgevoerd in het voorjaar van 2024 waar de extra bomen kunnen worden geplant. Dit najaar worden de plannen verder uitgewerkt, zodat we in het plantseizoen 2024-2025 met de uitvoering kunnen starten. |
5.6.4 Wij bestrijden schadelijke planten | 2023-2026 | ||
Planten die van nature niet in Nederland voorkomen en schadelijk zijn voor de natuur, mens of dier, bestrijden we. Een voorbeeld is de Japanse Duizendknoop. Wij doen dit door voorlichting aan inwoners te bieden als deze planten zich op privégrond bevinden. Als de planten in de openbare ruimte staan, gaat de gemeente deze intensief (laten) bestrijden. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben alle locaties digitaal inzichtelijk gemaakt opdat we de effecten van de bestrijding in de tijd kunnen volgen (monitoringssysteem). Verder voeren wij jaarlijks de bestrijding uit. |
5.6.5 Wij betrekken de samenleving bij de openbare ruimte | 2023-2026 | ||
Inwoners, woningcorporaties, verenigingen en andere partners dagen we uit om samen met de gemeente iets moois te maken van de openbare ruimte. Nieuwe ideeën voor de openbare ruimte ondersteunen wij waar mogelijk. Binnen het IBOR-plan wordt ook aandacht besteed aan de participatie met de samenleving. Dit maakt weer onderdeel uit van het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Dit onderwerp staat op de raadsagenda. Binnen dit resultaat beschrijven we de reeds gemaakte voorbereidingen inzake, dan wel ons voornemen tot uitvoering. Dit onder voorbehoud van de uitkomsten van de behandeling van dit onderwerp door de raad. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Voor de grootschalige integrale vervangingen van de openbare ruimte passen wij een gedegen participatieproces toe. Daarnaast krijgt het afstemmen van belangen, intenties en gevoeligheden met de omgeving bij de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden in de openbare ruimte extra aandacht in de vorm van omgevingsmanagement. De omgevingsmanager verbindt inwoners en partijen met elkaar en eisen en wensen van stakeholders aan (project) doelen van de gemeente. Daarbij besteden we ook aandacht aan een heldere en transparante terugkoppeling van opgehaalde informatie en geven wij aan wat we hiermee wel of niet gaan/kunnen doen. Zo richten we een projectpagina in waarin inwoners naast relevante operationele informatie ook een verslag en terugkoppeling van de participatieronde(s) kunnen nalezen. Een concreet recent voorbeeld van participatie bij de inrichting van de openbare ruimte is de realisatie van de ‘Kop van Tolkamer’. Samen met inwoners zijn geveltuintjes met passende beplanting gerealiseerd. Ook is hier in samenwerking met grondeigenaren, aanwonenden en een lokale zorginstelling een inclusieve speel- en ontmoetingsruimte gerealiseerd. Wij zorgden voor een goede inrichting en hergebruik van speeltoestellen uit een eerder project in Angerlo. De zorginstelling zorgde via Zevenaar Doet voor tuinmeubilair en een grasmaaier voor het onderhoud van het particuliere terrein. |
5.6.6 Wij verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 2023-2025 | ||
Wij onderzoeken de behoefte en gewenste spreiding voor speel- en ontmoetingsplekken voor jong en oud. We leggen hierbij ook een relatie met de aanpak van overlast door jongeren. In een nog op te stellen Nota Speelplekken brengen wij de fysieke speel- en ontmoetingslocaties in kaart. We kijken daarbij in ieder geval naar een goede verdeling tussen en binnen de kernen, de (natuurlijke) inrichting van de speel- of ontmoetingsplek en of iedereen (ook kinderen met een beperking) hier kan spelen of verblijven. In iedere inspectieronde van de speelplekken toetsen we standaard op die uitgangspunten. In het kader van de herinrichting Angerlo gaan we een speelplek inrichten met deze uitgangspunten. Dit kan als voorbeeld dienen voor de nog op te stellen Nota Speelplekken. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Door middel van een raamovereenkomst hebben wij voor 2 jaar (met optie tot verlenging met nog eens 2 jaar) een partij aan ons gebonden voor het leveren van nieuwe speeltoestellen. Bij de aanbesteding vormden aspecten als gebruik van duurzaam en circulair materiaal en materieel en Social Return belangrijke kaders voor de beoordeling. Renovatie van bestaande speelterreinen vindt, op basis van het beheerplan Spelen, over de hele gemeente plaats. Daarbij volgen wij een participatief proces waarbij bewoners binnen bepaalde kaders een keuze maken voor de soort speeltoestellen die geplaatst worden en de inrichting van de speelplek. In 2024 hebben wij in Angerlo de eerste volledig inclusieve ontmoetingsplek ingericht. Het is de bedoeling speelterreinen op meerdere plekken in de gemeente op deze wijze her in te richten. Daarnaast hebben we op verschillende locaties in de gemeente speeltoestellen vervangen o.a. in Pannerden, Stegeslag en Schaapsdrift. Bij grote revitaliseringsprojecten wordt de vervanging van speeltoestellen standaard meegenomen. Verder hebben wij in 2023 een onderzoek laten uitvoeren naar de mate van toegankelijkheid en inclusiviteit van onze speelplekken. De uitkomsten van dit onderzoek betrekken wij bij nieuwe renovaties van speelplekken en het rapport vormt de input voor de nog op te stellen Nota Speelplekken. Naar verwachting begin 2025 leggen wij de nota ter vaststelling aan u voor. |
5.6.7 Wij bevorderen de toegankelijkheid van de openbare ruimte | 2023-2026 | ||
Het is belangrijk dat iedereen van de openbare ruimte gebruik kan maken en dat deze voor iedereen (ook voor mensen met een beperking) toegankelijk is. Bij de reguliere schouwen van de openbare ruimte wordt toegankelijkheid een vast onderdeel. In nieuwe projecten besteden wij standaard aandacht aan de toegankelijkheid. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Bij nieuwe aanleg, vervanging of groot onderhoud van de openbare ruimte kijken wij standaard naar verbetering van de bereikbaarheid van objecten en routes voor alle doelgroepen. Voorbeelden hiervan zijn het standaard verlagen van de trottoirbanden bij de hoeken van straten en de aanleg van ribbelstroken voor visueel gehandicapten bij openbaar vervoervoorzieningen. Recent hebben wij in park Rosorum samen met de visvereniging HSV de Breuly de toegankelijkheid voor vismogelijkheden verbeterd voor mensen die minder mobiel zijn. |