Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Ontwikkelingen

Algemene ontwikkelingen
In de Begrotingsraad van november 2023 heeft u akkoord gegeven op de nieuwe organisatie en de daarvoor benodigde middelen. We zijn direct gestart met het werven en selecteren van de domein- en teammanagers. Bij het invullen van vacatures kiezen wij, ter voorkoming van kennisverlies en waar mogelijk, voor een ‘warme overdracht’.

De loonontwikkelingen, de inflatie en de krapte op de arbeidsmarkt hebben geleid tot een opwaarts effect van de inhuurtarieven. Vrijvallende vacaturegelden zijn steeds minder toereikend voor de bekostiging van de inhuur. De krapte op de arbeidsmarkt heeft ook geleid tot een groter personeelsverloop. Onder andere dit personeelsverloop heeft in 2024 geleid tot een hoger ziekteverzuim in met name het langdurig verzuim. Om de bedrijfsvoering te continueren is het noodzakelijk om in te huren.

Door een goede arbeidsmarktcommunicatie weten wij nog steeds nieuwe collega’s te vinden om onze vacatures te vervullen. Omdat het niet lukt om op alle fronten ervaren medewerkers te werven, trekken we meer junioren en medewerkers uit andere werkvelden aan. Naast de vernieuwing, die dat met zich meebrengt, vraagt dit extra opleiding en begeleiding van deze medewerkers. Waar hier onvoldoende interne senioriteit voor is wordt inhuur ingezet.

Organisatieontwikkeling en domeingericht werken
In 2023 hebben we de basis gelegd voor een sterke en flexibele organisatie en ons voorbereid op de verdere organisatieontwikkeling. Sinds 1 mei 2024 werken we op drie niveaus: domein-, team- en medewerkersniveau. Dit helpt ons om samen verder te bouwen aan een robuuste en wendbare organisatie, die goed in staat is om toekomstige taken, voortkomend uit veranderende eisen, politieke beslissingen of organisatorische overwegingen, effectief te organiseren.
De organisatieontwikkeling is essentieel om de aansturing en beheersing binnen de organisatie effectiever en efficiënter te maken, en om onze strategische slagkracht te vergroten. Begin 2024 hebben we met succes domeinmanagers geworven en geselecteerd. De huidige managers zijn zorgvuldig in de nieuwe structuur geplaatst, met inachtneming van het sociaal plan. De werving van teammanagers voor enkele teams is nog in volle gang.
Met het vernieuwde management en de plaatsing van medewerkers gaan we nu een nieuwe fase in van de organisatieontwikkeling. De domeinplannen ondersteunen dit proces en zorgen voor een geleidelijke overgang naar reguliere bedrijfsvoering. Domeinmanagers hebben de taak om samen met de medewerkers de verdere inrichting van de domeinen uit te werken. De komende maanden richten we ons op de verdere detaillering van structuren, processen en regelingen. Het organisatiebesluit biedt daarbij meer duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden en vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van onze organisatie.

Bezwaar- en beroep WOZ-waarde
Op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken bepaalt de gemeente de waarde van woningen en bedrijfspanden. De hoogte van de OZB is gebaseerd op de WOZ-waarde, welke in Zevenaar in dit  belastingjaar gemiddeld is gestegen met 6%. De gemeente ontvangt niet meer OZB als gevolg van de waardestijging omdat we een lager OZB-tarief rekenen. We zien dat de hoogte van de WOZ-waarden de laatste jaren meer discussie bij belastingplichtigen oproept. Dit is een landelijke tendens die gepaard gaat met veel bezwaren, in het bijzonder bij de no-cure-no-pay bedrijven die namens belastingplichtigen bezwaren indienen. In Zevenaar is ongeveer 60% van het aantal bezwaren ingediend door deze bedrijven die hier winst op maken. De gemeente betaalt zo’n bureau een verplichte proceskostenvergoeding indien het bezwaar of het beroep gegrond is. Bij de afhandeling van de bezwaren bezoekt de gemeente veelal de bezwaarmaker en dit informele contact wordt op prijs gesteld. Het aantal bezwaarschriften in 2024 komt uit op ongeveer 800 (2023: 1271). Het aantal beroepschriften bedraagt eind 2024 waarschijnlijk ongeveer 50 (2023: 26).

Toekomstbestendige regionale ICT-dienst (RID)
In het tweede kwartaal 2024 hebben de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten besloten de I&A-visie en -strategie vast te stellen. Met als uitgangspunt de zogenoemde minimumvariant gaan we de komende jaren investeren om de RID robuust en toekomstbestendig te maken. Daarbij is de opdracht meegegeven om de speerpunten nader uit te werken in  prestatie-indicatoren. De gemeenten kunnen hiermee bijvoorbeeld richting geven aan de prioriteiten van de RID en hebben hiermee een objectieve manier op de prestaties te meten en te evalueren. Ook zal een overzicht worden gegeven van de inverdieneffecten die de investering in de RID zal gaan opleveren.

Digitalisering
Door steeds meer digitale technologieën te gebruiken zijn we in staat om processen, diensten en producten voor onze inwoners en bedrijven te verbeteren. Zo wordt in de organisatie vaker gebruik gemaakt van kwantitatieve en kwalitatieve data om strategische en operationele beslissingen te onderbouwen en te optimaliseren. Zo is er bijvoorbeeld meer inzicht door middel van dashboarding verkregen op het gebied van Energielabels en vergunningverlening/toezicht/handhaving. Ook hebben we voorbereidingen getroffen om de productiviteits- en samenwerkingssoftware van Microsoft in te voeren. Binnenkort start een pilot in de organisatie en -na evaluatie- zal de hele organisatie in 2025 overgaan op M365.

Juridische zaken
Diverse grote juridische procedures leggen momenteel een enorm beslag op de beschikbare formatie binnen juridische zaken. In het bijzonder het dossier raadsenquête. Daarnaast zien we een toename in het aantal klachten en omvangrijke Woo-verzoeken. Met het oog op voorgaande is het nog onzeker of het (verlaagde) budget vanaf 2025 voor juridisch advies toereikend zal zijn.

Beleidskaders

  • Visie op dienstverlening 2024-2028
  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Liemerse gemeenten en SDL
  • Collegeprogramma 2022-2026  (2022)
  • Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) 2023
  • Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) 2023
  • Nota Verbonden partijen
  • Nota reserves en voorzieningen 2018
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid 2022
  • Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023
  • Nota garantiebeleid 2023
  • Normen- en toetsingskader 2023
  • Verordening Rekenkamer 2023
  • Verordening op de raadscommissies (3e wijziging, 2023)
  • Datastrategie 2023-2025
  • I&A-visie en -strategie 2023-2025  “Beter samen”

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

26.453

15,4%

120.818

72,7%

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 08:28:45 met de export van 11/01/2024 08:19:12