Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 116.816 | 118.748 | 112.004 | 110.847 |
1e voortgangsrapportage 2024 | 1.343 | 956 | 494 | 1.791 |
Kadernota 2025 | 0 | 525 | 337 | 337 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 306 | -188 | 0 | 0 |
Totale baten tot de 2e voortgangsrapportage | 118.465 | 120.041 | 112.836 | 112.975 |
Mutaties in deze voortgangsrapportage (baten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 2.035 | 3.570 | 5.567 | 5.573 |
Actualisatie budget rentekosten | -2 | 0 | 0 | 0 |
Dividend Ataro B.V. | -132 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2024 | 2.169 | 2.270 | 5.567 | 5.573 |
Meicirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd | 0 | 1.300 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 306 | 98 | -296 | 98 |
Actualisatie afschrijvingslasten | 0 | 0 | -394 | 0 |
Actualisatie exploitatie Turmac cultuurfabriek (TCF) | 98 | 98 | 98 | 98 |
Budgetmutatie burgerzaken | 30 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie reisdocumenten en rijbewijzen | 178 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde baten | 2.341 | 3.668 | 5.271 | 5.671 |
Totale baten in deze voortgangsrapportage | 120.806 | 123.709 | 118.107 | 118.646 |
Lasten | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 27.105 | 27.733 | 27.819 | 27.598 |
1e voortgangsrapportage 2024 | 2.465 | 1.304 | 1.204 | 1.137 |
Kadernota 2025 | 0 | 1.192 | 978 | 1.036 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 89 | -424 | -236 | -236 |
Totale lasten tot de 2e voortgangsrapportage | 29.659 | 29.805 | 29.765 | 29.535 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -383 | 2.106 | 2.045 | 2.045 |
Actualisatie budget rentekosten | 179 | -6 | -6 | -6 |
Actualisatie budget rentekosten grondexploitatie bedrijven | -144 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budget rentekosten grondexploitaties woningbouw | 91 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage GR RID - doorontwikkeling | 385 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie elektriciteits- en gaskosten | 30 | 61 | 0 | 0 |
Dividend Ataro B.V. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2024 | -924 | 2.051 | 2.051 | 2.051 |
Meicirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 310 | 90 | -466 | 47 |
Actualisatie afschrijvingslasten | 88 | 0 | -518 | -5 |
Actualisatie budgetten openbare werken | -75 | -75 | -75 | -75 |
Actualisatie exploitatie Turmac cultuurfabriek (TCF) | 98 | 98 | 98 | 98 |
Actualisatie investering vervanging werkplekken hardware 2024 | 0 | 10 | 10 | 10 |
Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed | 55 | 19 | 19 | 19 |
Budgetmutatie burgerzaken | 10 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie inhuur extern personeel riolering | 44 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie projectleiding strategiebepaling | -38 | 38 | 0 | 0 |
Budgetmutatie reisdocumenten en rijbewijzen | 128 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | -72 | 2.196 | 1.579 | 2.092 |
Totale lasten tot de voortgangsrapportage | 29.586 | 32.001 | 31.344 | 31.627 |
Resultaat voor bestemming | 91.220 | 91.708 | 86.763 | 87.018 |
Onttrekkingen | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 2.492 | 489 | 537 | 537 |
1e voortgangsrapportage 2024 | 383 | -86 | -86 | -86 |
Kadernota 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 954 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2024 | -213 | 48 | 10 | -2 |
Totaal onttrekkingen reserves | 3.616 | 451 | 462 | 450 |
Toevoegingen | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 2.085 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2024 | -495 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 954 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2024 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 2.584 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1.033 | 451 | 462 | 450 |
Resultaat na bestemming | 92.253 | 92.160 | 87.224 | 87.468 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie budget rentekosten | -180 | 6 | 6 | 6 |
Door een hogere financieringsbehoefte verwachten we een nadeel op rentelasten van € 180.000. | ||||
Actualisatie budget rentekosten grondexploitatie bedrijven | 144 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de grondexploitaties zijn aangepast op basis van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2024 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 26 juni 2024. Door een hogere boekwaarde op 1 januari 2024 van de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven wordt meer rente toegerekend aan deze grondexploitatie. Een voordeel voor begrotingssaldo 2024 van € 144.000. | ||||
Actualisatie budget rentekosten grondexploitaties woningbouw | -91 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de grondexploitaties zijn aangepast op basis van de herziene grondexploitatie per 1 januari 2024 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 26 juni 2024. Door een gunstiger verloop van de boekwaarde op 1 januari 2024 van met name Zevenaar-Oost wonen wordt minder rente toegerekend aan deze grondexploitaties. Een nadeel voor het begrotingssaldo in 2024 van € 91.000. | ||||
Bijdrage GR RID - doorontwikkeling | -385 | 0 | 0 | 0 |
Volgens de primitieve begroting 2024 van de RID was de inwonerbijdrage van Zevenaar € 3.153.000. Deze begroting is verhoogd met de indexatie zoals in de Kaderbrief van SDL aangegeven. Daarnaast heeft de doorontwikkeling van de RID zoals besloten in de minimale variant ook voor 2024 effect. In totaal melden wij een incidenteel nadeel in 2024 van € 385.000. | ||||
Budgetmutatie elektriciteits- en gaskosten | -30 | -61 | 0 | 0 |
Op basis van de ontwikkelingen informeren wij u over de stijgende gas- en dalende elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2024 verhoogd met € 49.000 en in 2025 met 63.000. De elektriciteitskosten hebben wij in 2024 met € 137.000 en in 2025 met € 3.000 verlaagd. Doordat de mutatie op de elektriciteitskosten deels betrekking heeft op riolering (in 2024 | ||||
Dividend Ataro B.V. | -132 | 0 | 0 | 0 |
Door Ataro is over het boekjaar 2023 minder dividend uitgekeerd dan begroot. We melden een nadeel van € 132.000 in 2024. | ||||
Meicirculaire 2024 | 3.093 | 219 | 3.516 | 3.522 |
De meicirculaire 2024 laat in alle jaren een groei zien. De groei van de algemene uitkering bestaat voor een groot deel uit compensatie voor inflatie. Daarnaast zijn de volgende onderwerpen opgenomen: Per saldo resteert een netto resultaat van de algemene uitkering van positief € 3.093.000 (2024), € 219.000 (2025), 3.516.000 (2026) en € 3.522.000 (2027). | ||||
Meicirculaire 2024 hervormingsagenda jeugd | 0 | 1.300 | 0 | 0 |
In het coalitieakkoord Rutte IV is een aanvullende besparing op Jeugdzorg opgenomen die oploopt naar structureel € 511 miljoen vanaf 2027. De geraamde besparing van € 500 miljoen in 2025 kan nog niet door het Rijk gerealiseerd worden. Om die reden is in 2025 incidenteel € 500 miljoen toegevoegd aan de algemene uitkering. Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van € 1.300.000 in 2025. In verband met deze geraamde besparing is in onze begroting in 2025 een stelpost opgenomen van € 1.300.000 (inkomst). Deze stelpost valt nu weg tegen het bedrag dat in de meicirculaire is opgenomen. Een budgettair neutrale mutatie. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten | -88 | 0 | 124 | 5 |
Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Dit werkt door in diverse programma's. | ||||
Actualisatie budgetten openbare werken | 75 | 75 | 75 | 75 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 hebben we rekening gehouden met een verhoging van de brandstofprijzen. De prijs valt lager uit dan verwacht en daarom ramen wij een deel (€ 75.000) af. Daarnaast is afgelopen drie jaar de opbrengst van het staangeld van de kermissen lager en ramen wij een deel (€ 8.000) af. Deze wijzigingen leiden tot een structureel voordeel van € 67.000 vanaf 2024. | ||||
Actualisatie exploitatie Turmac cultuurfabriek (TCF) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse budgetten die betrekking hebben op de exploitatie van de TCF zijn geactualiseerd. Enerzijds zijn er hogere lasten voor met name beveiliging en anderzijds hogere baten i.v.m. verhuur en doorberekening aan de gebruikers van de hogere exploitatielasten. De mutaties zijn budgettair neutraal. | ||||
Actualisatie investering vervanging werkplekken hardware 2024 | 0 | -10 | -10 | -10 |
Het vervangen van hardware van de vaste en mobiele werkplekken gaat volgens een vooraf gedefinieerde levenscyclus. In 2024 is aanvankelijk € 267.000 gepland. Echter als gevolg van de instroom van nieuwe medewerkers verwachten we in 2024 ± € 40.000 extra benodigd te hebben. Het gaat om de aanschaf van laptops en smartphones. Dit leidt tot een overschrijding van € 40.000 op de investering. De verhoogde afschrijvingslasten zijn € 10.000 per jaar. Wij stellen daarbij voor om net als bij de bestaande investering deze afschrijvingslasten te dekken uit de daarvoor bestemde reserve. Hiervoor voegen wij eenmalig in 2024 een bedrag van € 40.000 toe aan deze bestemmingsreserve. | ||||
Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed | -55 | -19 | -19 | -19 |
We hebben de vastgoed budgetten nagelopen. Het investeringsbudget voor de inrichting van het Raadhuisplein 1D is ontoereikend. Gevraagd wordt het budget in 2024 met € 40.000 te verhogen naar € 178.000. Deze verhoging is gebaseerd op concrete offertes. In maart 2018 is een raming gemaakt van de te verwachten bouwkosten voor de inrichting van Raadhuisplein 1D. Hier is toen gerekend met kostenkengetallen voor de inrichting van een openbaar toilet, ruimte voor de marktmeester, een kantoor en een grote ruimte voor fietsparkeren. De raming kwam uit op € 130.000, met een aanvullend budget van € 5.000 voor de voorbereiding. Later (2021) is daar nog behoefte aan opslag en kleedruimte voor evenementen bij gekomen. Echter, ten tijde van het moment van oplevering (december 2021) van de ruimte aan gemeente, zijn er opnieuw discussies gevoerd over de invulling van deze ruimte. Na intern beraad en afstemming met het college is er eind 2023 besloten vast te houden aan de in 2018 bedachte invulling. Voor deze invulling is inmiddels een ontwerp uitgewerkt en zijn er offertes opgevraagd. Door stijging van de bouwkosten is het destijds geraamde bedrag onvoldoende om de invulling te realiseren. Dit leidt tot € 4.000 structurele lasten vanaf 2025. | ||||
Budgetmutatie burgerzaken | 20 | 0 | 0 | 0 |
We zien dat het aantal aanvragen voor naturalisatie dit jaar hoger is dan was begroot. Dit levert voor 2024 een voordeel voor de leges op van € 20.000. | ||||
Budgetmutatie inhuur extern personeel riolering | -44 | 0 | 0 | 0 |
Bij het taakveld riolering wordt als gevolg van het niet ingevuld krijgen van vacatures gebruik gemaakt van inhuur. De kosten van inhuur liggen door de krapte op de arbeidsmarkt aanzienlijk hoger dan aan budget beschikbaar is. Om de vereiste werkzaamheden voor riolering uit te kunnen voeren is extra inhuurbudget nodig bij team Beheer Fysieke Leefomgeving (BFL). We maken hiervoor gebruik van de reserve riolering. Deze ramen we af, zodat we het inhuurbudget van de afdeling BFL kunnen verhogen. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Budgetmutatie projectleiding strategiebepaling | 38 | -38 | 0 | 0 |
Voor een succesvolle uitvoering van het project "strategiebepaling voor een gezonde toekomst" hebben wij ondersteuning ingezet van een onafhankelijk adviesbureau. In de raadsvergadering van 28 februari 2024 heeft u hiervoor € 75.000 beschikbaar gesteld. De helft van dit budget is in 2024 besteed, de andere helft schuiven wij door naar 2025 en zetten wij in ten behoeve van het proces om de begrotingsjaren 2026-2028 reëel en structureel sluitend te maken. Dit bedrag wordt onttrokken uit de algemene reserve en verloopt hiermee budgetneutraal. | ||||
Budgetmutatie reisdocumenten en rijbewijzen | 50 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting van 2024 is rekening gehouden met de "paspoortpiek" vanaf maart 2024. Toch zien we dat er nog meer aanvragen voor reisdocumenten zijn dan was begroot. Voor 2024 levert dit een voordeel op van € 50.000. | ||||
Totaal mutaties | 2.414 | 1.472 | 3.692 | 3.579 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten | -176 | 0 | 0 | -12 |
Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Dit werkt door in diverse programma's. | ||||
Actualisatie investering vervanging werkplekken hardware 2024 | -40 | 10 | 10 | 10 |
Het vervangen van hardware van de vaste en mobiele werkplekken gaat volgens een vooraf gedefinieerde levenscyclus. In 2024 is aanvankelijk € 267.000 gepland. Echter als gevolg van de instroom van nieuwe medewerkers verwachten we in 2024 ± € 40.000 extra benodigd te hebben. Het gaat om de aanschaf van laptops en smartphones. Dit leidt tot een overschrijding van € 40.000 op de investering. De verhoogde afschrijvingslasten zijn € 10.000 per jaar. Wij stellen daarbij voor om net als bij de bestaande investering deze afschrijvingslasten te dekken uit de daarvoor bestemde reserve. Hiervoor voegen wij eenmalig in 2024 een bedrag van € 40.000 toe aan deze bestemmingsreserve. | ||||
Budgetmutatie projectleiding strategiebepaling | -38 | 38 | 0 | 0 |
Voor een succesvolle uitvoering van het project "strategiebepaling voor een gezonde toekomst" hebben wij ondersteuning ingezet van een onafhankelijk adviesbureau. In de raadsvergadering van 28 februari 2024 heeft u hiervoor € 75.000 beschikbaar gesteld. De helft van dit budget is in 2024 besteed, de andere helft schuiven wij door naar 2025 en zetten wij in ten behoeve van het proces om de begrotingsjaren 2026-2028 reëel en structureel sluitend te maken. Dit bedrag wordt onttrokken uit de algemene reserve en verloopt hiermee budgetneutraal. | ||||
Totaal reservemutaties | -253 | 48 | 10 | -2 |