Onderwijskansenbeleid In de afgelopen maanden hebben we het beleidsplan onderwijskansen voor de komende jaren (2024-2027) geactualiseerd. Verder zijn aan de hand van de uitvoeringsagenda activiteiten aangeboden. Hier noemen we met name de Zomerschool die door Kunstwerk! en de scholen is georganiseerd. In de zomervakantie hebben kinderen meegedaan aan creatieve activiteiten waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de Nederlandse taal. Hiermee zorgen we ervoor dat de kinderen een fijne tijd hebben in de zomervakantie en het onderwijsniveau op peil houden. Ook ouders worden hierbij uitgenodigd. Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat Het jongerenwerk op school verloopt in 2024 naar wens en verwachting. Op alle drie locaties van het Liemers College zijn, op gezette dagen en tijden, jongerenwerkers laagdrempelig en benaderbaar aanwezig voor alle leerlingen. Ook wordt op alle drie de locaties schoolmaatschappelijk werk ingezet. De inzet van het jongerenwerk en het schoolmaatschappelijk werk is gericht op preventie en biedt leerlingen handvatten om te leren omgaan met diverse vraagstukken die horen bij het opgroeien. Halt biedt preventieve interventies aan leerlingen die problematisch gedrag vertonen binnen en buiten de school. Hiermee leren deze leerlingen reflecteren op hun gedrag en de consequenties daarvan voor zichzelf en hun omgeving. Het programma Helder op School van Iriszorg Preventie bereikt veel leerlingen, ouders en docenten met informatie over en handvatten voor het omgaan met alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. Volwassenenducatie Het samenwerkingsverband Liemers Taalhuis is in juni 2024 officieel gecertificeerd door de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Daarmee is een belangrijke stap gezet in de professionaliteit van de organisatie, waardoor we nog beter en duurzamer inwoners kunnen helpen met een (digi)taal probleem. We zetten in op het beter uitrusten van diverse vindplaatsen, waaronder onze eigen organisatie. Vanaf september 2024 is er in de Zevenaar academie voor iedere medewerker een E-learning beschikbaar over het (herkennen van) laaggeletterdheid. Daarnaast vindt er in Q4 van dit jaar een fysieke training plaats voor medewerkers met rechtstreeks inwonerscontact, zodat we laaggeletterdheid bij inwoners beter kunnen signaleren en ze op de juiste manier kunnen doorverwijzen naar passend aanbod. Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting In 2023 is een start gemaakt met het opstellen van een vernieuwd Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP). Dit heeft door een lastig in te vullen vacature vertraging opgelopen. Vanaf 2025 zal het IHP waarschijnlijk wettelijk verplicht worden. Om tot een gedegen plan te komen is er een projectgroep opgestart binnen de gemeente waarvan verschillende disciplines deel uitmaken (ruimtelijke ordening, onderwijs-inhoudelijk, duurzaamheid), onder begeleiding van een ervaren projectleider. Daarnaast willen we dit gezamenlijk met de schoolbesturen oppakken zodat het een breed gedragen beleidsdocument wordt. Wij verwachten dat het IHP in Q2 2025 aan de raad wordt aangeboden. Projecten Onderwijshuisvesting In 2023 is een eind gekomen aan het onderzoek naar onderwijshuisvesting voor IKC's de Wissel en de Tamboerijn op Vestersbos. Om die reden zijn we op dit moment bezig met haalbaarheidsonderzoeken voor de Wissel op de Vincent van Goghstraat 4. Wij werken aan een projectplan voor de Wissel. Hierin wordt ook al gekeken naar de mogelijkheden/scenario's voor de Tamboerijn en de Taalschool. Met de GRHVOL zijn de mogelijkheden verkend voor vervangende nieuwbouw van locatie Zonegge. Ook hiervoor wordt een projectplan geschreven. Beide projectplannen zullen ook zorgvuldig met de schoolbesturen worden besproken zodat deze plannen brede dekking hebben. Ook voor beide projecten staat een ervaren projectleider aan de lat. Zo gauw de projectplannen gereed zijn zal dit ook aan het college en de raad worden gepresenteerd. Over de voortgang met betrekking tot De Wissel - de nood is daar het hoogst - gaan we u zeker nog dit najaar nader informeren. |