Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
---|---|---|---|
2.1.1 Wij anticiperen op het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12 | 2024-2028 | ||
2.1.2 Wij verbeteren de aansluiting van de fietsstraat Babberichseweg met het centrum | 2022-2024 | ||
2.1.3 Wij beschermen en geven voorrang aan fietsers, voetgangers en mensen met een beperking in het verkeer | 2022-2030 | ||
2.1.4 Wij actualiseren het verkeers- en mobiliteitsbeleid | 2024-2025 | ||
2.1.5 Wij inventariseren verkeersonveilige situaties en ondersteunen lokale initiatieven | 2022-2026 | ||
2.1.6 Wij nemen regie op de verbetering van de verkeerssituatie Witte Kruis en stimuleren RWS en de provincie om het wegennet rondom Babberich en Zevenaar te verbeteren en hierop te anticiperen | 2022-2030 | ||
2.1.7 Wij anticiperen op wijzigingen in de infrastructuur en op toename van verkeer | 2024-2025 | ||
2.1.8 Wij richten de Edisonstraat opnieuw in | 2024-2028 | ||
2.2.1 Wij spannen ons in voor de komst van hub Zevenaar Oost | 2023-2030 | ||
2.2.2 Wij behouden de buurtbus | 2022-2030 | ||
2.2.3 Wij zetten in op het voorkomen van de realisatie van de Noordtak | 2022-2026 | ||
2.2.4 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Verbonden Regio | 2021-2026 | ||
2.3.1 Wij actualiseren het parkeerbeleid. | 2022-2024 |
2.1 Optimaliseren van de bereikbaarheid via verkeersveilig infrastructuur |
---|
2.1.1 Wij anticiperen op het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12 | 2024-2028 | ||
Een doorgetrokken A15 en verbreding van de A12 met daarbij de aanleg van deze twee nieuwe aansluitingen heeft gevolgen voor het verkeer op ons onderliggend wegennet. Wij zetten ons in om hinder (o.a. sluipverkeer) tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. Ondertussen werken wij aan een alternatief plan, indien onverhoopt het project A15/A12 niet doorgaat als gevolg van de uitspraak van de Raad van State. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In april 2023 heeft de Raad van State (RvS) een uitspraak gedaan over de aansluiting Zevenaar oost als onderdeel van het project doortrekking A15 / verbreding A12 (ViA15). Ofschoon verwacht werd dat deze uitspraak definitieve duidelijkheid zou geven over de aansluiting Zevenaar oost bleek het ‘slechts’ een tussenuitspraak te zijn. Op 6 maart 2024 heeft de Raad van State (RvS) wederom een tussenuitspraak gedaan. Naar aanleiding hiervan moet de minister van infrastructuur en waterstaat nog een betere onderbouwing geven bij het zogenaamde extern salderen. In RIB 2024-453 hebben wij u geïnformeerd dat de RvS verwacht in oktober 2024 te besluiten of het Tracébesluit onherroepelijk of vernietigd wordt. Het is dus nog niet duidelijk of het project kan doorgaan. Vooralsnog gaan we uit van een positieve uitspraak. Ondertussen werken wij aan een alternatief plan, indien onverhoopt het project A15/A12 niet doorgaat als gevolg van de uitspraak van de Raad van State. |
2.1.2 Wij verbeteren de aansluiting van de fietsstraat Babberichseweg met het centrum | 2022-2024 | ||
De aansluiting van de fietsstraat Babberichseweg met de bestaande situatie op de Didamstraat is niet optimaal. Daarom is het dringend gewenst om de gehele parkeerplaats aan de Didamsestraat te reconstrueren. Dit valt echter buiten de reikwijdte van dit project. Aangezien het nog enige tijd duurt voordat vanuit onderhoud de parkeerplaatsen (verharding) vervangen moeten worden, voegen wij dit gedeelte toe aan het project fietsstraat Babberichseweg. Als de herinrichting wordt gecombineerd met een goede fietsverbinding naar het centrum kan een deel van de kosten gedekt worden door de fietssubsidie. De rest dient via eigen middelen te worden gedekt. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Gerealiseerd | |
De fietsstraat is in juli 2023 geopend. Het project is in 2024 helemaal afgerond. |
Voorstel raad
Wij stellen voor om dit resultaat af te sluiten. |
---|
2.1.3 Wij beschermen en geven voorrang aan fietsers, voetgangers en mensen met een beperking in het verkeer | 2022-2030 | ||
Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen houden we rekening met de bescherming van fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. Wij streven naar een optimale toegankelijkheid en een optimaal gebruik van de openbare ruimte, wegen, en fietspaden. We stimuleren het fietsen door goede en veilige fietsroutes en zorgen voor voldoende ruimte om fietsen te kunnen parkeren. Binnen ons Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, dat onderdeel uit gaat maken van een nieuw op te stellen mobiliteitsvisie, geven wij prioriteit aan de thema’s fietsverkeer, voetgangers en openbaar vervoer. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De focus bij herinrichtingsprojecten ligt op het verbeteren van de fiets- en voetgangersvoorzieningen. Daarnaast dragen projecten zoals herinrichting Babberichseweg, onderzoek naar de fietsverbinding Zevenaar – Doetinchem – Emmerich, realisatie infrastructuur 7Poort, afronding snelfietsroute F12 en het verbeteren van verkeersonveilige verkeerssituaties bij aan het verbeteren van de voorzieningen van de langzame verkeersdeelnemers. |
2.1.4 Wij actualiseren het verkeers- en mobiliteitsbeleid | 2024-2025 | ||
In de bredere mobiliteitsvisie die wij opstellen, actualiseren wij de (beleids)plannen op het gebied van verkeer en vervoer. Dit onderwerp staat op de raadsagenda. Aan de raad wordt parkeren en het parkeerbeleid voorgelegd voor beeldbepaling en meningsvorming (zie 2.3.1.). Uiteraard betrekken wij onze inwoners en belangengroepen ook bij het opstellen van de visie, onder andere om de locaties waar verkeersonveiligheid ervaren wordt in kaart te brengen. Verkeersveiligheid krijgt naast mobiliteit en verkeerscirculatie volop aandacht in deze visie. Dat geldt ook voor verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de wegen die niet in eigen beheer/eigendom zijn. Hiervoor treden wij actief in overleg met andere wegbeheerders, zoals de Provincie Gelderland. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet gestart | Volgens plan | |
De aanbestedingsprocedure is reeds gestart. De planning is dat het geactualiseerde verkeers- en mobiliteitsbeleid in Q1 2025 opgeleverd wordt. |
2.1.5 Wij inventariseren verkeersonveilige situaties en ondersteunen lokale initiatieven | 2022-2026 | ||
Vooruitlopend op de brede mobiliteitsvisie inventariseren wij in hoeverre de meest kwetsbare verkeersdeelnemers zich veilig voelen in het verkeer. We brengen in kaart welke plekken niet verkeersveilig zijn in onze gemeente. We kijken dan niet alleen naar de cijfers zoals het aantal ongevallen, maar ook naar hoe (on)veilig inwoners zich voelen op de weg. Wij ondersteunen en maken daarbij gebruik van lokale initiatieven die werken aan verkeersveiligheid. We werken samen met instanties zoals Veilig Verkeer Nederland en ouderenbonden en maken gebruik van het nog op te richten participatieplatform. Verder houden wij een enquête specifiek gericht op het inventariseren van ervaren verkeersonveilige situaties. De input verwerken we in de plannen ter uitvoering van het GVVP. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De enquête t.b.v. het inventariseren van ervaren verkeersonveilige situaties is uitgevoerd. De input van de enquête verwerken we in de plannen ter uitvoering van het te actualiseren mobiliteitsbeleid. Vooruitlopend worden voor drie kruispunten in Zevenaar schetsontwerpen gemaakt en de kosten van benodigde aanpassingen geraamd. Verwachtte oplevering van de schetsen met raming vindt plaats in Q4 2024. |
2.1.6 Wij nemen regie op de verbetering van de verkeerssituatie Witte Kruis en stimuleren RWS en de provincie om het wegennet rondom Babberich en Zevenaar te verbeteren en hierop te anticiperen | 2022-2030 | ||
Wij benutten elke gelegenheid om de gewenste aanpassingen aan het wegennet in en rondom Babberich en Zevenaar (Witte Kruis) onder de aandacht te brengen bij de provincie en Rijkswaterstaat. Wij zetten in op het stimuleren van verbeteringen en anticiperen hierop. Dit doen we zowel ambtelijk als bestuurlijk. De hiervoor reeds gedane inspanningen in de afgelopen jaren zetten wij voortvarend voort in deze collegeperiode. Daarbij zetten wij ons in om de gebiedsoplossing samen met de provincie gerealiseerd te krijgen. Het doortrekken van de Witte Kruis maakt onderdeel uit van de gebiedsoplossing Babberich. Zo nodig en mogelijk treffen wij kleinschalige maatregelen voor wegen waar de gemeente wegbeheerder van is. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Onze inzet richting provincie op dit project blijft groot. Er is bestuurlijk en ambtelijk contact met de provincie waarbij doortrekken Witte Kruis en de ontwikkeling ViA15 worden besproken. De provincie gaat dit jaar maatregelen nemen aan de provinciale wegen rondom Babberich. |
2.1.7 Wij anticiperen op wijzigingen in de infrastructuur en op toename van verkeer | 2024-2025 | ||
Bij het opstellen van een brede mobiliteitsvisie zoeken we een oplossing om de toename van verkeer op verschillende plekken in de gemeente in goede en veilige banen te leiden. Waar nodig en mogelijk verminderen we het drukke verkeer. Het project ViA15 brengt met de realisatie van twee nieuwe aansluitingen op de A12 en A15 wijzigingen aan ons wegennet met zich mee. Wij passen ons wegennetwerk hier verder op aan en maken bewuste keuzes over via welke wegen wij het verkeer willen afwikkelen (categoriseringsplan). Hierdoor kunnen wij wegen in- en rondom woonwijken afwaarderen/anders categoriseren. Dit sluit aan op de motie die onlangs in de Tweede Kamer is aangenomen om de maximum snelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Dit vraagt een herinrichting van wegen binnen de bebouwde kom. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet gestart | Niet gestart | |
Het uitblijven van een uitspraak door de Raad van State omtrent project ViA15 leidt er toe dat toekomstige verkeerseffecten op het gemeentelijk wegennetwerk nog onzeker zijn. Vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen gaan wij een netwerkanalyse uitvoeren om te bepalen welke aanpassingen er op ons wegennetwerk noodzakelijk zijn. De aanpassingen nemen we op in het te actualiseren mobiliteitsbeleid. |
2.1.8 Wij richten de Edisonstraat opnieuw in | 2024-2028 | ||
Het opnieuw inrichten van de Edisonstraat is nodig om een goede aansluiting van de diverse bedrijventerreinen (vooral Mercurion) op de nieuwe aansluiting op de A12 bij Zevenaar Oost te realiseren. De Edisonstraat wordt hiervoor aangepast. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Er is een verkeersstructuur opgesteld voor Hengelder en Tatelaar. De Edisonstraat maakt hier deel van uit. Het concept ontwerp werken wij verder uit met kruispuntoplossingen. In het najaar wordt het ontwerp besproken met de ondernemers. |
2.2 Verbeteren van de bereikbaar van de kernen via openbaar vervoer |
---|
2.2.1 Wij spannen ons in voor de komst van hub Zevenaar Oost | 2023-2030 | ||
Er zijn en worden veel woningen gebouwd op Groot Holthuizen. Eveneens staat de realisatie van de Fashion Outlet op de planning en worden steeds meer bedrijven op 7Poort gerealiseerd. Goede bereikbaarheid, ook met het openbaar vervoer vinden we van groot belang. We blijven ons inzetten voor een station Zevenaar Oost. De Groene Metropoolregio (GMR) heeft onlangs een verkenning opgestart om de potentie van een mobiliteitshub Zevenaar Oost te onderzoeken. Een hub is een vervoersknooppunt waar je kunt overstappen van het ene naar het andere vervoersmiddel. Na de zomer van 2022 wordt het rapport door de GMR opgeleverd aan de gemeente Zevenaar. Het doel zoals opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2020 – 2030 blijft vooralsnog dat Zevenaar Oost in 2030 fungeert als mobiliteitshub. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het rapport naar de hub Zevenaar-Oost is door de GMR opgeleverd. In afwachting van de uitspraak Project ViA15 kan er geen concrete vervolgstap gezet worden. |
2.2.2 Wij behouden de buurtbus | 2022-2030 | ||
De buurtbus vervult een belangrijke rol om de kleine kernen van onze gemeente bereikbaar te houden. Om de buurtbus te behouden gaan wij de vrijwilligers meer ondersteunen. Als eerste actie overleggen wij met de organisatie en de vrijwilligers om de knelpunten die zij ervaren in kaart te brengen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Door het in de afgelopen periode ingezette structureel overleg met het bestuur van de Buurtbusvereniging kan geconstateerd worden dat de samenwerking met de buurtbus goed is. |
2.2.3 Wij zetten in op het voorkomen van de realisatie van de Noordtak | 2022-2026 | ||
We zijn tegen de aanleg van een Noordtak van de Betuweroute. Aanleg van de Noordtak leidt ertoe dat Zevenaar steeds meer ingeklemd wordt door grootschalige infrastructuur. Dit heeft een negatieve invloed op het woon- en leefplezier van onze inwoners in met name Zevenaar Oost en Babberich. Daarnaast is de impact op de natuur en het landschap groot. Dit standpunt blijven wij duidelijk maken in ambtelijke en bestuurlijke gremia. We trekken hierin samen op met de regio Achterhoek en de Liemerse gemeenten. Wij dragen ons standpunt regionaal uit. Daarom wordt er allereerst actief gestuurd op het onderzoeken van het nut en de noodzaak van de voorgestelde varianten voor het goederenvervoer. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Wij conformeren ons nog steeds aan het standpunt van de regio Achterhoek en handelen en participeren daarin met inachtneming van de motie. Het onderzoek van I&W naar het nut en de noodzaak heeft vertraging opgelopen in de aanbestedingsprocedure. |
2.2.4 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Verbonden Regio | 2021-2026 | ||
Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Een integrale gebiedsaanpak voor mobiliteit is nodig om onze ambities op het gebied van verstedelijking, duurzaamheid en leefbaarheid kans van slagen te geven. Binnen de opgave Verbonden Regio zetten we in op het verder verminderen, veranderen en verduurzamen van de mobiliteit. Regionale projecten voeren we uit binnen de speerpunten gebiedsgerichte corridors, fiets, hubs en knooppunten (o.a. Zevenaar-Oost), gedrag en duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Wij nemen opnieuw deel aan de regionale agenda 2025-2028 van de GMR. |
2.3 Met een doelmatig parkeerbeleid de leefbaarheid en veiligheid in de kernen bevorderen |
---|
2.3.1 Wij actualiseren het parkeerbeleid. | 2022-2024 | ||
Met de gemeenteraad en samen met onze inwoners, instellingen en ondernemers onderzoeken we wat er goed is en wat kan worden verbeterd aan het parkeren in de gemeente Zevenaar. Op de raadsagenda staat dit onderwerp opgenomen als onderdeel van het thema Mobiliteitsvisie (zie 2.1.4). Met actieve betrokkenheid van genoemde groepen maken we een plan waarin in ieder geval de volgende onderdelen zijn opgenomen: | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Volgens plan | |
De evaluatie betaald parkeren en parkeerregulering is in mei 2024 afgerond. Het vervolg daarop is het opstellen van een nota parkeerbeleid zoals afgesproken met de raad. |