Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 280 | 280 | 280 | 280 |
1e voortgangsrapportage 2024 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2025 | 0 | 69 | 69 | 69 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 150 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten tot de 2e voortgangsrapportage | 460 | 349 | 349 | 349 |
Mutaties in deze voortgangsrapportage (baten) | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 42 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budgetten afval | 42 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde baten | 42 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten in deze voortgangsrapportage | 502 | 349 | 349 | 349 |
Lasten | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 7.019 | 6.894 | 6.952 | 7.131 |
1e voortgangsrapportage 2024 | -169 | -107 | 131 | 52 |
Kadernota 2025 | 0 | 0 | 18 | 18 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 222 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten tot de 2e voortgangsrapportage | 7.072 | 6.788 | 7.101 | 7.201 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -129 | -62 | 0 | 0 |
Budgetmutatie elektriciteits- en gaskosten | -129 | -62 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -9 | 107 | 39 | 43 |
Actualisatie afschrijvingslasten | 8 | 35 | 37 | 41 |
Actualisatie budgetten afval | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investering duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie | 0 | 0 | 2 | 2 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 0 | -10 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 0 | -20 | 0 | 0 |
Budgetmutatie verkeersveiligheidsmaatregelen kom Babberich | 85 | 0 | 0 | 0 |
Fasering budget onderzoek naar HUB 7Poort | -50 | 50 | 0 | 0 |
Fasering budget opstellen mobiliteitsvisie | -38 | 38 | 0 | 0 |
Fasering budget opstellen nota parkeerbeleid | -15 | 15 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | -138 | 45 | 39 | 43 |
Totale lasten tot de voortgangsrapportage | 6.933 | 6.832 | 7.140 | 7.244 |
Resultaat voor bestemming | -6.431 | -6.484 | -6.791 | -6.895 |
Onttrekkingen | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 202 | 139 | 39 | 39 |
1e voortgangsrapportage 2024 | -148 | -39 | 111 | 11 |
Kadernota 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2024 | -8 | -8 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 46 | 92 | 150 | 50 |
Toevoegingen | ||||
Primitieve begroting 2024-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2024 | 45 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 45 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1 | 92 | 150 | 50 |
Resultaat na bestemming | -6.429 | -6.392 | -6.642 | -6.846 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Budgetmutatie elektriciteits- en gaskosten | 129 | 62 | 0 | 0 |
Op basis van de ontwikkelingen informeren wij u over de stijgende gas- en dalende elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2024 verhoogd met € 49.000 en in 2025 met 63.000. De elektriciteitskosten hebben wij in 2024 met € 137.000 en in 2025 met € 3.000 verlaagd. Doordat de mutatie op de elektriciteitskosten deels betrekking heeft op riolering (in 2024 | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten | -8 | -35 | -37 | -41 |
Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Dit werkt door in diverse programma's. | ||||
Actualisatie budgetten afval | 42 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de budgetten afval nagelopen en een aantal bijgesteld. We verwachten bijvoorbeeld voor 2024 een vergoeding (€ 42.000) voor het leeghalen van de prullenbakken. Voor 2025 zijn deze inkomsten nog onzeker en daarom niet structureel begroot. Daarnaast verwachten we voor afvalinzameling-beleid lagere lasten (€ 20.000) omdat in plaats van een beleidsplan de nadere uitwerking van beleidsregels volstaat. Voor -restafval verwachten we hogere lasten (€ 25.000) in verband met indexering tarief en afvalstoffenbelasting. Totaal een verhoging van € 9,00 per ton ten opzichte van 2023. Voor -PMD zijn structureel lagere lasten (€ 25.000 en vanaf 2025 € 16.000) geraamd als gevolg van een nieuwe leverancier met betere afspraken ten aanzien van de inkoopprijzen. Voor papier en karton krijgen we een hogere verwerkingsvergoeding (€ 30.000) als gevolg van het oplopen van de tonnageprijs voor oud papier. Per saldo een voordeel van € 92.000 in 2024 welke wij storten in de reserve afval. Vanaf 2025 een structureel voordeel van € 16.000 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend. | ||||
Actualisatie investering duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie | 0 | 0 | -2 | -2 |
In de meerjarenbegroting 2024-2028 is investeringsbudget opgenomen voor duurzaamheidsmaatregelen van de eigen organisatie. Met deze wijziging hevelen wij € 56.000 over naar het investeringsbudget wegen Bloemenkamp. Dit budget bedraagt daardoor nu in totaal € 560.000. Deze mutatie levert een voordeel in de afschrijvingslasten op in 2025 van € 4.000 en vanaf 2026 structureel € 2.000. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 0 | 10 | 0 | 0 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. We verwachten dat de werkzaamheden in plaats van in 2024 in 2025 uitgevoerd en afgerond worden. Hierdoor houden we rekening met een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten van € 10.000 in 2025. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 0 | 20 | 0 | 0 |
We hebben de wegen en civiele kunstwerken gerelateerde investeringen nagelopen op basis van de geactualiseerde planning en een aantal investeringsbudgetten opnieuw geraamd. We verplaatsen hiervoor bijvoorbeeld van het investeringsbudget voor de Bijlandseweg Tolkamer een deel (€ 200.000) en van de voetgangersoversteekplaats parkeerring (€ 49.000) van 2024 naar 2025. Voor de revitaliseringsprojecten van Lobith-Noord en Lobith-Zuid verplaatsen we een deel (voor beide projecten € 100.000) van 2025 naar 2024. Daarnaast verwachten we de werkzaamheden voor de herinrichting Kop van Tolkamer in 2025 in plaats van 2024 af te sluiten. Hiervoor verplaatsen we een deel van de investering (€ 400.000) van 2024 naar 2025. Hierdoor houden we rekening met een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten in 2025 van € 20.000. | ||||
Budgetmutatie verkeersveiligheidsmaatregelen kom Babberich | -85 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2017 is in een bestuurlijk overleg tussen de toenmalige wethouder en de toenmalig gedeputeerde afgesproken om een drietal maatregelen te gaan realiseren ter verbetering van de verkeersveiligheid in en om de bebouwde kom van Babberich. Gemeente Zevenaar zou 25% van de kosten voor haar rekening nemen. In 2018 is hiervoor budget beschikbaar gesteld maar bij de jaarstukken 2020 is het bedrag afgeraamd. Dit had niet gemoeten. De maatregelen zijn al enige jaren geleden uitgevoerd maar de provincie heeft ons aandeel in de kosten onlangs alsnog bij ons in rekening gebracht. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 85.000. | ||||
Fasering budget onderzoek naar HUB 7Poort | 50 | -50 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is € 50.000 beschikbaar gesteld om de mogelijkheden voor een HUB op de locatie 7Poort nader te verkennen. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de potentie van HUB Zevenaar Oost. Op basis van de uitkomsten van dit rapport bepalen wij welke aanvullende onderzoeken nodig zijn. Op dit moment is er echter nog steeds geen duidelijkheid over het project ViA15 waardoor aanvullend onderzoek nog niet mogelijk is. Daarom schuiven wij het budget door naar 2025. | ||||
Fasering budget opstellen mobiliteitsvisie | 38 | -38 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 en in de 1e voortgangsrapportage 2024 is in totaal € 76.000 beschikbaar gesteld voor het omvormen van het bestaande gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) tot een bredere mobiliteitsvisie (inclusief enquête). De werkzaamheden zijn ondertussen gestart. Het rapport wordt in 2025 opgeleverd. Om die reden schuiven wij € 38.000 door naar 2025. | ||||
Fasering budget opstellen nota parkeerbeleid | 15 | -15 | 0 | 0 |
In de eerste voortgangsrapportage 2024 is € 30.000 gehonoreerd voor het opstellen van een nota parkeerbeleid. De werkzaamheden zijn ondertussen gestart. Het rapport wordt in 2025 opgeleverd. Om die reden schuiven wij € 15.000 door naar 2025. | ||||
Totaal mutaties | 180 | -45 | -39 | -43 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten | -8 | -8 | 0 | 0 |
Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Dit werkt door in diverse programma's. | ||||
Totaal reservemutaties | -8 | -8 | 0 | 0 |