Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
---|---|---|---|
3.1.1 Wij werken samen aan een toekomstbestendig centrum van Zevenaar | 2022-2026 | ||
3.1.2 Wij zetten in op het herinrichten en aantrekkelijker maken van de pleinen in het centrum van Zevenaar | 2022-2024 | ||
3.2.1 Wij blijven inzetten op de realisatie van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) | 2017-2024 | ||
3.2.2 Wij zetten in op het toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein Tatelaar/Hengelder | 2021-2024 | ||
3.2.3 Wij maken plannen voor de ontwikkeling van 7Poort II | 2022-2035 | ||
3.3.1 Wij stimuleren partners om in te zetten op meer balans op de krappe arbeidsmarkt | 2023-2025 | ||
3.3.2 Wij participeren in de Liemerse Ambassade | 2023-2026 | ||
3.3.3 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Productieve Regio | 2021-2026 | ||
3.3.4 Wij voeren de Economische Agenda Zevenaar uit | 2022-2026 | ||
3.3.5 Wij voeren de Liemers Economische Visie uit | 2023-2026 | ||
3.3.6 Wij zetten in op een toekomstbestendig ondernemersklimaat voor agrariërs | 2022-2024 | ||
3.1 Realiseren van een aantrekkelijke binnenstad van Zevenaar voor inwoners en bezoekers |
---|
3.1.1 Wij werken samen aan een toekomstbestendig centrum van Zevenaar | 2022-2026 | ||
Wij zetten in op het behoud van de leefbaarheid en de economische vitaliteit (als bovenlokaal winkelgebied) van het centrum van Zevenaar. Wij starten samen met centrumondernemers en vastgoedeigenaren met het toekomstbestendig maken van het centrum. Ieder vanuit zijn eigen rol. We zetten in op een eenduidige profilering en het compact maken van het kernwinkelgebied tot een centrumgebied. We voeren het Actieplan Centrum uit, met als doel het centrum te ontwikkelen tot een compleet, compact en comfortabel winkel-, woon-, werk- en uitgaansgebied. We faciliteren de aanstelling van een centrummanager en professionalisering van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoed en gemeente. Daarnaast stellen we met de betrokken partners een marketingstrategie en activiteitenplan op en voeren deze uit. Ook starten we met het opstellen van een plan om het centrum compact te maken: een transformatieplan. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Dit jaar geven we een vervolg aan het toekomstbestendig maken van het centrum. Samen met vastgoedeigenaren en ondernemers zetten we in op het compacter maken van het kernwinkelgebied door het transformeren van winkelpanden aan de randen. Ook bestrijden we de leegstand door actief op zoek te gaan naar nieuwe detaillisten en winkelformules. Momenteel wordt het traject naar een BIZ (Bedrijven Investerings Zone) doorlopen. In dit collectief zijn vastgoedeigenaren en ondernemers in het kernwinkelgebied van Zevenaar vertegenwoordigd. Een sterke samenwerking waardoor het werken aan een vitaal toekomstbestendig centrum continuïteit (funding) krijgt. |
3.1.2 Wij zetten in op het herinrichten en aantrekkelijker maken van de pleinen in het centrum van Zevenaar | 2022-2024 | ||
We voeren de volgende projecten uit: • Herinrichting van het Raadhuisplein in Zevenaar • Herinrichting van de Markt in Zevenaar • Herinrichting van het Muldershof | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
In september 2024 starten wij met de herinrichting van het Muldershof. Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio 2025 afgerond. |
Voorstel raad
Wij stellen voor om het jaar gereed aan te passen naar 2025. |
---|
3.2 Ruimte bieden voor groei- en ontwikkelkansen voor bedrijven |
---|
3.2.1 Wij blijven inzetten op de realisatie van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) | 2017-2024 | ||
We blijven inzetten op het realiseren van de Fashion Outlet Zevenaar. Deze ontwikkeling levert circa 500 directe arbeidsplaatsen op. We werken aan een positief effect voor de binnenstad. Daarnaast benutten we de FOZ om de regio te promoten. Dit heeft een economische spin-off. Samen met de Regionale Opleidingscentra (ROC’s) leidt de FOZ haar personeel op. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De situatie is onveranderd ten opzichte van de 1e voortgangsrapportage 2024. De overeenkomst met de ontwikkelaar is onlangs verlengd. |
Voorstel raad
Kennisnemen van de vertraging en het jaar gereed aanpassen naar 2025. |
---|
3.2.2 Wij zetten in op het toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein Tatelaar/Hengelder | 2021-2024 | ||
Om de economische structuur en de positie van Zevenaar te versterken investeren we in toekomstbestendige werklocaties, waar duurzaamheid en mobiliteit onderdeel van uitmaken. Om Hengelder en Tatelaar toekomstbestendig te maken, is onderzocht wat de actuele knelpunten zijn. Alternatieve invullingen worden hierbij ook afgewogen. Denk aan de mogelijkheid van transformatie naar een woongebied. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
De stuurgroep van Hengelder en Tatelaar wil zich verenigen en onderzoekt de mogelijkheden om dit te realiseren. Middels een aanbestedingsprocedure is een parkmanager voor één jaar geselecteerd met uitzicht op vervolg. Een deel van de kosten wordt gesubsidieerd en hiervoor is een aanvraag ingediend bij de provincie. Daarnaast onderzoeken ze verschillende thema's en wordt er een tweede Dag voor Hengelder en Tatelaar georganiseerd waar ondernemers en vastgoedeigenaren samen komen om over de toekomst van beide bedrijventerreinen te praten. Vanuit de gemeente wordt het groen- en verkeersplan opgesteld en is gestart met het ontwerp van de Edisonstraat. |
Voorstel raad
Dit resultaat heeft 2024 als jaar gereed staan. Het project bestaat echter uit verschillende onderdelen en doorlooptijden. Om die reden stellen wij voor om jaar gereed op 2028 zetten. |
---|
3.2.3 Wij maken plannen voor de ontwikkeling van 7Poort II | 2022-2035 | ||
We realiseren uitgeefbare bedrijfskavels ten behoeve van de werkgelegenheid. Hiermee faciliteren we ook de behoefte vanuit lokale ondernemers en voorzien wij in uitbreidingsruimte voor bedrijven. We zetten in op een toekomstbestendig en duurzaam bedrijventerrein. We starten met de planuitwerking van Business Park 7PoortII. Om ook het bedrijfsleven de kans te geven groener te worden, zetten we in op een waterstoftankstation in de gemeente. Bij voorkeur op Business Park 7PoortII. Dit nemen we mee in de planuitwerking. We richten een projectorganisatie in, maken ontwerpen, stemmen af en voeren de benodigde onderzoeken uit. Na de planuitwerking wordt een grondexploitatie vastgesteld. Naar verwachting komt de grondexploitatie een jaar na de start van de planuitwerking voor besluitvorming ter tafel. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Gerealiseerd | |
De projectgroep is geformeerd. Op 26 juni 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan en de grondexploitatie vastgesteld. Deze plannen vormen de basis voor de verdere planuitwerking. De eerste grondaankopen hebben ondertussen plaatsgevonden. |
Voorstel raad
Wij stellen voor dit resultaat af te sluiten. Wij zullen u met voortgangsrapportages informeren over de voortgang van de grondexploitatie Businesspark 7Poort II. |
---|
3.3 Bevorderen van een beter ondernemingsklimaat |
---|
3.3.1 Wij stimuleren partners om in te zetten op meer balans op de krappe arbeidsmarkt | 2023-2025 | ||
De arbeidsmarkt is uit balans. Er zijn voldoende vacatures, met name in de horeca, zorg, techniek en ICT. Geschikte en beschikbare werknemers zijn lastig te vinden. Vanuit onze rol als gemeente gaan wij in gesprek met partners zoals de Liemerse Ambassade, Groene Metropoolregio, ondernemersverenigingen, onderwijs- en andere kennisinstellingen, Regionale Sociale Dienst de Liemers (RSD) en het werkgeversservicepunt (WSP). We stimuleren om personeel op te leiden, om te scholen en/of om geschikte opleidingen en werkervaringsplaatsen (stages) aan te bieden en inzet van arbeidsmigranten te faciliteren. We leggen hierbij de nadruk op techniek- en talentonderwijs en hebben oog voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en inclusief werkgeverschap. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In regionaal verband zijn wij betrokken bij de uitvoering van de Human Capital Agenda. The Economic Board coördineert de uitvoering hiervan. Speerpunten zijn Leven Lang Ontwikkelen voor iedereen, aantrekken en behouden van talent en activeren onbenut arbeidspotentieel. Ook werken we via de Liemerse Ambassade (vervolg op Techniekpact) en de Liemers Economische Visie (binnen het speerpunt maakindustrie) aan een arbeidsmarkt die meer in balans komt. |
3.3.2 Wij participeren in de Liemerse Ambassade | 2023-2026 | ||
In 2020 is de Liemerse Ambassade opgericht. De Liemerse Ambassade is het knooppunt in het regionaal economisch netwerk. Deze netwerkorganisatie helpt projectideeën te realiseren van Liemerse inwoners en bedrijven. Dat doen ze door krachten van ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen, overheid en inwoners te verbinden, talenten te ontwikkelen, middelen te verwerven en de resultaten aan het hele land te laten zien. De meerwaarde van deelname is meer samenhang realiseren tussen verschillende gebieden en vergroten van de structurele samenwerking om de economische kracht in de Liemers te versterken. Met name op de arbeidsmarktproblematiek en uitvoering van de Liemers Economische Visie speelt de Liemerse Ambassade een rol. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De belangrijkste projecten van de Liemerse Ambassade in 2024 zijn: |
3.3.3 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Productieve Regio | 2021-2026 | ||
Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Binnen het programma Productieve Regio stimuleren we het ondernemerschap in het MKB en versterken we de arbeidsmarkt door uitvoering van de Human Capital Agenda. Ook richten we ons op doorontwikkeling van de clusters Health & Hightech en Energy en zorgen we voor toekomstbestendige werklocaties. We zorgen er tenslotte voor dat de logistiek in onze regio kan verduurzamen, aangezien dit een belangrijke randvoorwaarde is voor een gezond economisch klimaat. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In afstemming met de deelnemende gemeenten, andere opgaven van de GMR en externe partners is een Uitgangspuntennotitie RPW opgesteld. Deze is aangeboden aan de gemeenteraden om wensen en bedenkingen in te dienen. De zienswijzen nemen we mee in de definitieve uitwerking van het nieuwe RPW 2025-2028. Dat is begin 2025 gereed en gaat vervolgens de besluitvormingsprocedure in. Binnen de Productieve regio faciliteren we MKB-ers meer hun weg te vinden in het grote woud van informatie. Wij zorgen o.a. samen met de Kamer van Koophandel voor een 1-loket functie: waar een ondernemer ook terechtkomt, hij wordt verwezen naar de juiste partij om zijn vraag te kunnen beantwoorden. Binnen het speerpunt duurzame logistiek is hard gelobbyd om de provinciale gelden die bestemd waren voor de Rail Terminal Gelderland, en nu vrijvallen, in te blijven zetten voor logistiek. Deze lobby is succesvol geweest, in de perspectiefnota van de provincie Gelderland is 10 miljoen euro opgenomen voor een herstructureringsfonds en 5 miljoen voor duurzame en innovatieve logistiek. |
3.3.4 Wij voeren de Economische Agenda Zevenaar uit | 2022-2026 | ||
We blijven werken aan de uitvoering van de Economische Agenda Zevenaar. We zetten in op meer werkgelegenheid, meer ruimte voor ondernemerschap en meer samenwerken als partners in business. Vermindering van regeldruk en verbetering van de dienstverlening aan ondernemers door de gemeentelijke organisatie zijn hiervoor belangrijke resultaten. We verbeteren onze dienstverlening onder meer door het inrichten van een speciaal ondernemersloket. Door uitvoering van een tweejaarlijkse ondernemerspeiling meten we het effect van de verbetering. In het kader van ruimte voor ondernemerschap gaan we aan de slag met het toekomstbestendig maken van bedrijventerrein in Lobith en/of Giesbeek, afhankelijk van de organisatiegraad op het terrein. Om de uitvoering van de Economische Agenda te bewaken, stellen we een Economische Monitor op. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In de 2e helft van 2024 voeren we een Ondernemerspeiling uit. De resultaten verwerken we in de economische monitor, die we wederom op de bijeenkomst in het kader van de Dag van de Ondernemer presenteren. Projecten die we momenteel uitvoeren zijn het verbeteren van de dienstverlening vanuit de gemeente aan ondernemers (als onderdeel van de Dienstverleningsvisie) en het toekomstbestendig maken van Tatelaar/Hengelder. We werken in het centrum aan transformatie van winkelpanden aan de randen van het kernwinkelgebied naar andere vormen van dienstverlening of wonen. Ook bereiden we samen met vastgoed en ondernemers de realisatie van een Bedrijveninvesteringszone in het centrum voor, die in 2025 van start moet gaan. |
3.3.5 Wij voeren de Liemers Economische Visie uit | 2023-2026 | ||
In 2020 zijn we gestart met de uitvoering van de Liemers Economische Visie, samen met de gemeenten Doesburg, Duiven, Montferland en Westervoort. Speerpunten zijn maakindustrie, logistiek, vrijetijdseconomie en detailhandel. In 2022 ronden we de eerste fase af en stellen we een nieuw uitvoeringsprogramma 2023-2026 op. Deze voeren we samen met de Liemerse gemeenten, ondernemers en onderwijsinstellingen binnen de Liemerse Ambassade uit. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Eind 2023 is het uitvoeringsprogramma 2020-2023 geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie hebben we met de Liemerse Ambassade opnieuw een dienstverleningsovereenkomst gesloten voor de coördinatie van de uitvoeringsagenda 2024-2026. Voor het speerpunt logistiek sluiten we ons aan bij de activiteiten van Logistics Valley. Voor de speerpunten maakindustrie en vrijetijdseconomie stelt de Liemerse Ambassade, samen met ondernemers en kennisinstellingen, een uitvoeringsplan op. Naar verwachting continueren we de projecten die al voor de vrijetijdseconomie zijn opgestart, onder de vlag van de campagne ‘Kijk verder in de Liemers’. Binnen de maakindustrie is behoefte aan een betere aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt en een locatie waar onderwijs, ondernemers kunnen ontmoeten, samenwerken en innoveren. |
3.3.6 Wij zetten in op een toekomstbestendig ondernemersklimaat voor agrariërs | 2022-2024 | ||
We werken mee aan het opstellen van een landbouwvisie, waarvan de coördinatie bij de Liemerse Ambassade ligt. Uit deze visie blijkt wat agrariërs nodig hebben in de Liemers om toekomstbestendig te kunnen boeren. Multifunctioneel ruimtegebruik, ruimte voor nevenfuncties, lokale producten (korte ketens), belangenafweging en regelgeving bij duurzame energiebronnen en duurzame bedrijfsvoering kan in deze visie een plek krijgen. Vervolgens worden deze vertaald in onze ruimtelijke plannen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Op 9 april 2024 heeft er een tweede bijeenkomst plaatsgevonden in PLOK, georganiseerd door Liemerse Ambassade (LA). Tijdens deze avond is voor de deelgebieden 't Broek, Azewijn (Montferland) en Gelders Eiland opgehaald wat agrariërs willen. Vervolgens is door PGLD een uitvraag opgesteld voor LA om een eerste verkenning uit te voeren voor 't Broek. Inmiddels is door Aveco de Bondt hiervoor een offerte geschreven die in het bestuur van LA op 17 juli is goedgekeurd. De planning is dat deze verkenning voor het eind van het jaar is afgerond. Agrariërs uit 't Broek organiseren ook zelf bijeenkomsten om samen verder te komen en af te stemmen of en hoe de animo is voor een eerste verkenning en een gebiedsproces. Vanuit Zevenaar zijn we bestuurlijk en ambtelijk goed aangehaakt en betrokken. |